کلینیک زخم تلما

  • ۰
  • ۰

لارو درمانی در تهران

لارو درمانی در تهران

 

لارو درمانی یا ماگوت تراپی زخم چیست؟

دبریدمان با ماگوت تراپی یک روش پذیرفته شده و موثر برای درمان زخم های مزمن با لارو های زنده بدون میکروب یا همان “ماگوت ها” است. ماگوت تراپی استفاده پزشکی از ماگوت های زنده برای تمیز کردن زخم های مزمن است. به این روش همچنین لارو درمانی، درمان با ماگوت، بیودبریدمان یا جراحی بیو گفته می شود. ماگوت ها با پانسمان خاص روی زخم قرار می گیرند. ماگوت های پزشکی سه اقدام انجام می دهند: آنها با حذف بافت مرده و عفونی زخم را تمیز می کنند ( دبریدمان)، زخم را ضدعفونی می کنند (باکتری ها را از بین می برند) و میزان بهبود را سرعت می بخشند.

بله، ماگوت ها، خزنده و لیز و وحشت آور هستند. اما همان ماده لیز ترشح شده از ماگوت ها یک معجون شفابخش قابل توجه است که در طول قرن ها در میدان های جنگ برای درمان زخم ها استفاده شده اند. در حال حاضر، محققان می گویند که معلوم شده است که چگونه ماگوت ها سحر و جادو خود را انجام می دهند: آنها سیستم ایمنی بدن ما را سرکوب می کنند.

ماگوت ها مصرف کنندگان موثر بافت مرده هستند. آنها بافت های مرده را مصرف می کنند و بافت های سالم را عملا بدون آسیب رساندن رها می کنند. پزشکان ارتش ناپلئون از ماگوت ها برای پاک کردن زخم استفاده می کردند. در جنگ جهانی اول، ویلیام بائر، جراح آمریکایی، متوجه شد که سربازانی که زخم هایشان با ماگوت درگیر شده، عفونت مورد انتظار یا تورم مشاهده شده در سایر بیماران را نداشته اند. ظهور پنی سیلین در دهه 1940 باعث شد که ماگوت های بالینی کمتر مفید باشند، اما در دهه 1990، زمانی که باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک تقاضای جدیدی برای درمان های جایگزین ایجاد کرد، ماگوت تراپی دوباره رشد کرد. در سال 2004 اف دی ای به عنوان یک نسخه تجویزی ماگوت تراپی را تایید کرد.

اگر چه گزارش های زیادی نشان می دهد که ماگوت ها سبب کنترل التهاب می شوند، هیچ کس به صورت علمی این ایده را مورد آزمایش قرار نداده بود. بنابراین یک تیم به رهبری جاندولین کنزندر از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند نمونه هایی از ترشحات ماگوت را از لاین های ضد عفونی در آزمایشگاه ها برداشته و آنها را به نمونه های خون اهدا شده از چهار بزرگسال سالم اضافه کردند. محققان سپس سطوح پروتئینهای متداول را که در پاسخ التهابی بدن نقش دارند، اندازه گیری کردند.

همه نمونه های خون مخلوط با ترشحات ماگوت سطح پایین تر از پروتئین های التهابی را در مقایسه با نمونه های خام نشان دادند در بهترین حالت این کاهش 99.9% بود. این آزمایش ها چند بار تکرار شده اند و هر بار نتایج شگفت انگیزی به دست آمد.

 

ماگوت تراپی چگونه عمل می کند؟

ماگوت های درمانی اغلب به عنوان “کوچکترین جراحان جهان” نامیده می شوند. آنها همچنین ارزانترین جراحان جهان نیز هستند؛ زیرا آنها 24 ساعت در روز کار می کنند و آنزیم هایی را که بافت مرده و بافت عفونی زخم را از بین می برند را در زمانی که روی زخم مثل یک قلم موی ملایم حرکت می کنند ترشح می کنند. مقالات علمی سه عمل اصلی ماگوت بالینی بر روی زخم را مشخص می کند:

  • ماگوت ها زخم را دبریدمان می کنند.
  • ماگوت ها زخم را ضدعفونی می کنند.
  • ماگوت ها بهبود را سرعت می بخشند.

 

استفاده پزشکی ماگوت ها به چه شکل است؟

ماگوت های پزشکی در مراقبت از زخم های انسانی و دامپزشکی برای دبریدمان زخم های مزمن و برداشت بافت مرده پوست و بافت نرم استفاده می شوند. شامل:

  • زخم های بستر
  • زخم های وابسته به سیستم قلبی عروقی
  • زخم پای دیابتی نوروپاتیک
  • زخم های مزمن پس از جراحی
  • زخم های مزمن تروماتیک

 

لارو درمانی در تهران

 

چرا ماگوت های پزشکی هنوز در دسترس هستند؟

از آنجا که آنها بسیار موثر هستند! علیرغم همه پیشرفت های اخیر در مراقبت از زخم، بسیاری از زخم های مشکل ساز هنوز به ماگوت تراپی نیاز دارند. تقریبا 100 بار در هفته، در کشور از ماگوت تراپی استفاده می شود.

 

بیماران در مورد ماگوت تراپی چه نظری دارند؟

در مطالعات منتشر شده، بیش از 95٪ از بیماران مبتلا به زخم با پیشنهاد درمان زخم با ماگوت تراپی موافقت نموده اند.

 

ماگوت ها چگونه به زخم اعمال می شود؟

ماگوت ها به مدت دو تا سه روز با یک پانسمان قفس مانند بر روی زخم اعمال می شوند. اغلب ماگوت ها اجازه دارند آزادانه در این قفس حرکت کنند، در حالی که سطح زخم به عنوان کف قفس عمل می کند (پانسمان محصور).

گاهی اوقات، ماگوت ها در داخل یک کیسه مهر و موم شده قرار می گیرند و در بالای زخم قرار می گیرند. پانسمان باید هوای نفوذی داشته باشد چرا که ماگوت ها نیاز به اکسیژن دارند. هنگامی که ماگوت ها سیر می شوند، بزرگتر می شوند و سعی می کنند که محل زخم را ترک کنند. پانسمان باید به اندازه کافی امن باشد تا از فرار آنها جلوگیری شود تا زمانی که درمانگر بخواهد پانسمان را بردارد. بسته به شدت زخم و میزان بافت مرده، دوره های متعدد دو روزه درمان ممکن است ضروری باشد.

درمانگران می توانند از پانسمان آماده استفاده کنند یا می توانند پانسمان خود را با استفاده از مواد پانسمانی که به طور معمول در دسترس هستند بسازند.

 

چه تعداد ماگوت استفاده می شوند (مقدار دوز مصرفی چیست)؟

دوز استفاده 5 تا 8 لارو در هر سانتی متر مربع سطح زخم است.

 

چند دوره درمان ضروری است؟

تعداد دوره های درمان بستگی به اندازه زخم، پاسخ و هدف نهایی درمان (تمیز کردن یا بسته شدن کامل زخم) دارد. متوسط ​​دوره 2-4 دوره است. زخم را بعد از درمان بررسی کنید تا تعیین کنید که آیا درمان دیگر لازم است یا خیر.


برای مقالات بیشتر به سایت تلما مراجعه فرمایید.

منبع:لارو درمانی

  • ۹۸/۰۲/۰۲
  • فرگام فهیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی